Baggrund
Du starter med at finde på din hovedperson.
Og det er et vigtigt første skridt!
Ligesom en hvilken som helst genre, du kender, så har computerspillene også særlige kendetegn.
I et eventyr ser man altid den gode og den onde, hovedpersonen skal igennem en række prøvelser og farer, der skal overvindes, og eventyret ender lykkeligt (kilde: Det Kongelige Bibliotek). Der udover er der ofte magiske væsner, prinser og prinsesser og hekse og trolde.
Når man har med et ‘platformerspil’ at gøre, ligesom det vi skal lave i dag, så minder genren lidt om eventyr. Man skal have den gode (fx Super Mario), der skal redde prinsessen (Peach) fra den onde fjende (Donkey Kong). Mario skal igennem en masse prøvelser og forhindringer, men ender altid med at redde prinsessen til sidst.
Når man designer spil kan det være smart at have nogle regler – også kaldet benspænd – at følge. “Man sætter scenen”, kan man kalde det.
Jeres “scene” sættes ved hjælp af vores ‘karakterark’, hvor I vælger et land og giver jeres hovedperson en personlighed.
Når I finder på jeres andre karakterer samt miljøet, så sørg for, at det passer sammen med hovedpersonen.
“Hvis hovedpersonen ikke kan lide sild – så kunne bossen jo med fordel skyde med sild“.
Opgaver